موزیک رضاییm2

به این وبلاگ خوش آمدین

۱۳۹۱ بهمن ۱۷, سه‌شنبه

راهنمای خرید کارت صدا





راهنمای خرید کارت صدا (Audio Interface ) و پری آمپ.



همه یِ کسانی که با صدا و موسیقی سر و کار دارند، بدون شک این سوال که "کدام کارت صدا را باید انتخاب کنم" را از خود پرسیده اند (یا به زودی خواهند پرسید). در این نوشته، قصد دارم خصوصیات کارت های صدا را با ذکر مثال بررسی کنم.

پیش از هر چیز همانطور که اغلب شما مخاطبین به نیکی می دانید، کارت صدا یا Audio Interface معمولا سامانه ای است که خود شامل سامانه هاییِ گوناگون است که هر کدام وظیفه یِ متفاوتی را در خدمت دیگری انجام می دهند. بدیهی است که می توان به جای تهیه یِ یک Audio Interface، هر کدام از این سامانه ها را جداگانه خریداری کرد.



مبدل : هر کارت صدایی دارای یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) است. وظیفه یِ مبدل ADC این است که سیگنال آنالوگ را به طور مثال از میکروفن به داده های دیجیتال و قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل کند، تا بتوان سیگنال را درون DAW دستکاری کرد؛ در حالی که مبدل DAC همان داده های دیجتال را دوباره به سیگنال آنالوگ تبدیل می کنه تا ما بتوانیم از بلندگوها یا مونتیورها در استودیو نتیجه یِ تغییرات یا ضبط صدا را بشنویم. 

بدون شک کیفیت تبدیل سیگنال آنالوگ به داده های دیجیتال و برعکس در هر کارتی با کارت دیگر متفاوت است. و همین تنوع در کیفیت یکی از اِلِمان هایی که انتخاب را زمان خرید یک محصول برای ما دشوار جلوه می دهد.



کمپانی هایی مانند Lynx Audio  ، Grace Design ، Metric Halo  یا Prism Sound  در تولید مبدل های با کیفیت بالا شهره هستند، که محصولاتشان غالبا قیمت بالایی دارند. تولید کنندگان دیگری مانند RME ، Focusrite ، Motu و َApogee  نیز محصولاتی با کیفیت قابل قبول در صنعت حرفه ای صدا ارائه می دهند که سعی می کنند با کمترین تغییر در کیفیت محصولی به نسبت ارزان تر را به دست مشتری برسانند. کمپانی هایی نظیر M-Audio ، Tascam  و Native Instruments  هم معمولا مبدل هایی بسیار مقرون به صرفه را، نه با کیفیت قابل قبول برای صنعت حرفه ای صدا، بلکه برای استودیوهای خانگی تولید می کنند.

پیش از خرید از خود بپرسید که آیا به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال نیاز دارید (آیا در آینده قرار است به طور مداوم ضبط داشته باشید)؟ کیفیت تا چه حد برای شما مهم است؟ آیا واقعا در شرایطی هستید که به بهترین و گران قیمت ترین مبدل نیاز دارید یا مبدلی با کیفیت متوسط هم نیازهای شما را بر آورده می کند؟ هرگز تحت تاثیر تبلیغات فروشندگان قرار نگیرید. از دوستانی که تجربه یِ بیشتری دارند کمک بگیرید. سوال کردن در مورد خرید مبدل، چیزی از توانایی های شما کم نمی کند. پس حتما سوال کنید.

- پری آمپ: همانطور که همگی می دانیم، وظیفه یِ پری آمپ این است که سیگنالی با Level پایین یا Low Level Signal را تقویت کرده و به Line Level برساند. 

پری آمپ ها هم مانند مبدل ها به صورت جداگانه یا standalone قابل خریداری هستند. اکثر کارت های صدا یا Audio Interfaceها دارای یک یا چند کانال پری آمپ هستند. اما تولید کنندگان به این دلیل که قرار است کارت های صدا را به دست عموم مصرف کنندگان برسانند، از این گوشه و آن گوشه یِ کیفیت بر می دارند تا محصولشان به عنوان محصولی مقرون به صرفه وارد بازار شود، بنابراین مصرف کنندگان حرفه ای صنعت صدا، معمولا پری آمپ هایی Standalone را تهیه می کنند که با کیفیت بالایی عرضه می شوند. حتی بسیاری از تولید کنندگان کنسول های با کیفیت هم برای کاهش هزینه یِ تولید از کیفیت پری آمپ های کنسول ها می کاهند.

کمپانی هایی نظیر Millenia، Grace Design ، Solid State Logic ، API ، AMS Neve  و True Systems  از جمله تولید کنندگاه پری آمپ های با کیفیت هستند، پری آمپ هایی که بسیاری از موسیقی های مورد علاقه یِ ما در هر ژانری توسط آن ها ضبط شده اند. 

رنگ آمیزی (Coloration) در مقابل شفافیت (Transparency) : بعضی از پری آمپ ها رنگ و تمبر صدا را تغییر می دهند و به همین دلیل گاهی به شدت مورد استقبال قرار می گیرند. گروهی دیگر از پری آمپ ها هم سیگنال را بدون هر گونه رنگ آمیزی از خود عبود می دهند و به اصطلاح به پری آمپ های شفاف مشهورند.

به عنوان مثال یک پری آمپ می تواند سیگنالی که به اصطلاع نازک صدا می دهد را پر حجم کند. به ویژه در موسیقی پاپ و راک معمولا سعی می شود که سیگنال بزرگ تر از حد واقعی خود به گوش برسد (Larger than Life)، گرایش به استفاده از پری آمپ هایی از این دست در ضبط این نوع موسیقی بیشتر به چشم می خورد.

پری آمپ هایی که در این چارچوب قرار می گیرند معمولا پری آمپ های tube و solid state با طراحی transformer-coupled هستند (مزیت Transformer coupling ایزولاسیون الکترونیک است که نتیجه یِ آن کاهش نویز است). پری آمپ هایی نظیر API 512C، Tube Tech MP1A، Trident S40، A Design Audio Pacifica، Groove Tubes Vipre وUniversal Audio Solo/610 و نیز AMS Neve 1073 از این دست هستند.

تولیدکنندگان و مهندسین صدا و موزیسین هایی هم هستند که اعتقاد دارند شفافیت تنها راهی است که باید در آن پا گذاشت. این دسته از مصرف کنندگان مسلما آنچه نیاز دارند را جای دیگری جستجو می کنند و معمولا پری آمپ های solid state بدون transformer را ترجیح می دهند. پری آمپ های اینچنین توسط کمپانی هایی نظیر Grace Design، True Systems، Millennia و Audient تولید می شوند.

در ضمن شایان ذکر است که پری آمپ های solid state قادرند صدای پری آمپ های tube را شبیه سازی کنند. 

به خاطر داشته باشید که الکترونیک همواره یا چیزی از صدا می کاهد یا چیزی به آن اضافه می کند. تنها این گوش شماست که صدای درست را می شنود. موسیقی پیانویی که از میکروفن عبور کرده و به پری آمپ رسیده و سپس کمپرس شده و با اکوالایزر دست کاری شده نیز اکنون یک موسیقی الکترونیک است. همه یِ این فرایند طی می شود تا صدایی که از بلندگوها پخش می شود برای گوش شما خوش صدا باشد و تنها گوش شماست که حرف آخر را می زند.

پری آمپ های ترکیبی یا hybrid: پری آمپ هایی وجود دارند که دو نوع solid state و tube را به طور همزمان در خود جای داده اند. پری آمپ Summit Audio 2BA-221 مثالی است از این دست. این پری آمپ در مرحله یِ ورودی از مدار solid state بهره می برد و دارای یک Output gaing control است که tube را راه می اندازد. با این روش سعی شده سیگنال پری آمپ های solid state (با توجه به پاسخ سریع تر به ترانزینت ها و نیز شفافیت آنها) با هارمونیک های دوم تولید شده توسط tube ترکیب شود.

پری آمپ مدلینگ یا Modeling Preamp: آخرین دست آورد فناوری در تولید پری آمپ است که در واقع در آن مدارSolid State به کار گرفته می شود، در حالی که گرما و دیگر خصوصیات صوتی به صورت دیجیتال به سیگنال اضافه می شود. 

در پری آمپ Focusrite Liquid Channel به طور خاص، تغییرات فیزیکی هم در کنار روند convolution اتفاق می افتند که نتیجه یِ آن ایجاد امکان در شبیه سازی تقریبا هر پری آمپ و کمپرسور است. در حالی که بعضی مهندسین صدا بر این عقیده هستند که هیچ چیزی نمی تواند جایگزینی برای پری آمپ ها و کمپرسورهای واقعی باشد، Liquid Channel جای خود را در برخی از بهترین استودیوهای دنیا نیز باز کرده است.


هنگامی که کاراکتر و سونوریته یِ پرحجم تر مورد نیاز است، (به عنوان مثال برای صدای خواننده یا سازهایی که کم حجم صدا می دهند) یک پری آمپ tube می تواند انتخاب صحیح باشد. 

اما پری آمپ های tube معمولا مانند یک Low Pass Filter عمل می کنند و اطلاعات مربوط به spatialization که در فرکانس های بالا نهفته اند را از بین می برند و انگار سیگنال استریو در جای درست خود قرار نمی گیرد. این در حالی است که می توان سیگنالی را که حضوری "بیش از حد نمایان" از خود در میکس نشان می دهد یا بیش از اندازه از فرکانس های بالا بهره می برد را توسط پری آمپ های tube در جای خود نشاند.

بعضی از پری آمپ های tube می توانند باز و سبک هم صدا دهند. اما از این نوع پری آمپ ها انتظار نداشته باشید که به اندازه یِ رقبای solid state بی سر و صدا باشند.


در مقابل مزیت استفاده از پری آمپ های solid state این است که این نوع پری آمپ پاسخ سریع تری به ترانزینت ها نشان داده و در ضمن میانه یِ خوبی با فرکانس های بالا دارد، که این خصوصیات مهندسین صدا را تشویق به استفاده از آن ها در ضبط سازهایی با Attack سریع (نظیر پیانو، گیتار آکوستیک و غیره) و به عنوان مثال ضبط Overhead در درامز، می کند.



عموما هر جایی که به شفافیت و جزئیات بیشتر نیاز است، پری آمپ solid state بهترین دوست شما خواهد بود. توسط این پری آمپ ها می توانید سازهایی که در میکس مات و کدر صدا می دهند را به جلوی میکس هدایت کنید. اگر نیاز به پری آمپی از نوع solid state و بدون transformer با کیفیت عالی دارید، Millennia HV-3D و Grace Design M801 می توانند انتخاب خیلی خوبی باشند.

به یاد داشته باشید که همه یِ پری آمپ های solid state محدود به تولید صدایی شفاف نیستند. بعضی از پری آمپ های transformer-coupled می توانند صدایی رنگ آمیزی شده و پرحجم را به گوش برسانند. (Avalon AD2022، A Design Audio Pacifica و Focusrite Red 8)



انتخاب پری آمپ از لحاظ کیفی:


- پری آمپ tube: صدای لطیف و پر حجم

- پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled: صدای رنگ آمیزی شده که از بلندگوهای شما به بیرون پرتاب می شود.

- پری آمپ solid state بدون transformer: صدای شفاف و دقیق

- پری آمپ های مُدلینگ و ترکیبی (hybrid): تنوع درکیفیت بازتولید صدا






انتخاب پری آمپ بر اساس نوع استفاده:


- ضبط صدای خواننده برای موسیقی راک و پاپ: پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled.

- ضبط گیتار الکتریک و باس: هر پری آمپی این کار را انجام می دهد. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید. یک ورودی HiZ هم امکان خوبی است. پری آمپ های مخصوص سازها و DIها هم می توانند انتخاب مناسبی باشند.

- ضبط Overhead درامز و پرکاشن: دو کانال پری آمپ مورد نیاز است. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید.

- ضبط صدای خواننده های بزرگ، سازهای ارکسترال وجز زنده (Live): پری آمپ با دویا چند کانال از نوع solid state بدون transformer.

- ضبط درامز: پری آمپ solid state با چهار یا هشت کانال دارای ADAT Lightpipe یا D-Sub Analogue Output (به ضبط Overhead هم نگاه کنید)

- ضبط گروه موسیقی خودتان به صورت زنده: پری آمپ solid state با چند کانال.

- ضبط صدای خودتان و گیتار آکوستیک زنده: دو کانال پری آمپ. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید.

- ضبط کیبورد: کیبورد را می توان به صورت مستقیم و بدون پری آمپ ضبط کرد. برای افزودن رنگ از Stereo Tube یا پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خروجی کمتر کیبوردی (خلاف ادعای تولید کنندگان) واقعا  Line Leve است. بنابراین حتما از یک  DI BOX استفاده کنید . 




DI BOX های مناسب : 

- Atelier der Tonkunst DI BOX HR

- A Designs REDDI Tube DI

- Countryman DI BOX

- Manley Tube Direct Mono/Stereo

- Avalon U5

-Radial Pro D2


 موفق باشید

باتشكراز: بابک گلستانی

میکسوفن
www.mixofon.com




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

rezaei m2