وی از همسر اول خود فیروزه مقدادی، صاحب سه دختر
به نامهای عسل، سایه و خاتون است که
برای هر سه آنها یک ترانه خواندهاست.
همسر دوم ابی
مهشید برومند یک
پسر به نام فرشید دارد
که پسرخواندهٔ ابی است.
در مصاحبهای وقتی از وی پرسیده شد که خوانندگی را چگونه آغاز کردید گفت:
از زمان چهار پنج سالگی. رادیو به ایران آمده بود ولی ما آنقدر بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن اینکه هنوز برق هم به همهجا نیامده بود. به موسیقی گوش میکردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن اینکه بارها هم گفتهام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبحها سر صف، قرآن با قرائت اجرا میکردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسألهٔ درس خواندن خوانندگی بود. در خانه، برای همکلاسیهایم و همینطور برای بچهمحلها میخواندم.
او رسماً در دوران نوجوانی با خواندن قرآن در صفهای مدرسه به استعداد خود در خواندن پی برد. ابتدا در یک گروه دوستانه به نام سان بویز و سپس در باشگاهها و کاخهای جوانان به صورت رسمی شروع به خواندن کرد. پس از چند سال نخستین ترانهٔ مستقل خود را اجرا کرد که «عطش» نام داشت و برای فیلمی به همین عنوان ساخته شده بود. دومین ترانهاش «چرا چرا» نام داشت که شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از واثقی بود. اما سومین ترانهاش که به گفتهٔ خودش باعث معروفیت وی شد، ترانهای به نام «شب» بود با شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایراننژادکه در شوی معروف میخک نقرهای از فریدون فرخزاد برای اولین بار پخش شد.
ابی در همان دوران با شهبال و شهرام شبپره آشنا شد و با آنها شروع به همکاری کرد. او در کنار فرهاد مهراد مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری کرد و مدت زیادی در کابارهٔ کوچینی به روی صحنه رفت. سپس از این گروه جدا شد و به همکاری با آهنگسازها و ترانهسراهای صاحبنام پرداخت. دستاورد همکاری پیاپی ابی با بابک بیات آهنگساز، و ایرج جنتی ترانهسرا منجر به خلق ترانههایی ماندگار شد. از دیگر همکاران ابی در این دوره میتوان به واروژان، محمد شمس، سیاوش قمیشی و فرید زلاند اشاره کرد. ابی پیش از انقلاب کارهای زیادی عرضه کرد ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آهنگهای این دورهٔ او، بعد از انقلاب و در خارج از کشور بود که در قالب آلبومهای مستقل به بازار عرضه شد. او در این سالها در بزرگترین سالنهای بینالمللی جهان نیز کنسرت اجرا کردهاست.
صدای ابی، طنینانداز فیلمهای پرشماری در قبل از انقلاب با خلق صحنههای ماندگاری در سینمای ایران با بازی بهروز وثوقی در فیلم کندو و محمد علی فردین در بر فراز آسمانها میباشد. تنها اثر سینمایی ابی در نقش بازیگر، فیلمی موسوم به بوی گندم است که از ساختههای فرزان دلجو و آهنگسازی سیاوش قمیشی بود.
ابی به خواندن ترانههایی با مضامین سیاسی، اجتماعی و نیز عاشقانه علاقه نشان میدهد. او ترانههای متعددی در مورد ایران خوانده که بسیاری از آنها دارای مضامین سیاسی اعتراضی و گاه بحثانگیز بودهاند. از جملهٔ این ترانهها که سرشار از مضامین سیاسی هستند میتوان به «خلیج فارس»، «بشکن» و «تصمیم» اشاره کرد.ترکیب ملودی فرید زلاند و کلام شهیار قنبری و تنظیم منوچهر چشمآذر منجر به خلق ترانهای شدهاست با نام «نون و پنیر و سبزی» که میتوان آن را سمبل ترانههای معترض دورهٔ خود به حساب آورد. این ترانه با اجرای مشترک داریوش و ابی به عنوان یکی از ترانههای ممنوعه در سالهای اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به صورت پنهانی دست به دست میگشتهاست.
صرفنظر از مسائل سیاسی، او در ترانههای خود به مسائل اجتماعی نظیر فقر، آزادی بیان و حقوق زنان نیز توجه نشان میدهد. اکثر ترانههای عاشقانهٔ ابی نیز اشعار ترانهسراهای معاصر است ولی در لابهلای آنها اشعار عرفانی شعرای متقدم نیز دیده میشود مانند آهنگ «حیلت رها کن» که شعر آن از مولوی است و آهنگ «خدا میداند» که شعر آن از شمس مشرقی شاعر و عارف قرن هشتم است
ابی را از نظر کاری خوانندهای ریسکپذیر، و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه، نواندیش میدانند. این ریسکپذیری در کار، در دو آلبوم اخیر وی بخصوص سه ترانهٔ «من اگه خدا بودم»، «خدا با ماست» و «پلک» با وضوح بیشتری نمایان میشود. ترانهٔ «من اگه خدا بودم» با طرح فاجعهٔ زلزلهٔ بم، به نوعی دیدگاههای رایج در مورد خدا را به چالش میکشد. ترانهٔ «خدا با ماست» ترانهای ساختارشکن است با موضوعیت خدا که جدا از اینکه قداست و الهیت خدا را در ژرفساخت اثر حفظ میکند، در روساخت سعی بر آن دارد که خداوند را شریک در تمام شئون زندگی انسان به تصویر کشد. ترانهٔ «پلک» عاشقانهای است که به سوژهٔ مثلثهای عشقی میپردازد.
در میان آهنگسازانی که تا به حال ابی با آنها همکاری داشته، فرید زلاند با ۳۹ آهنگ و سیاوش قمیشی با ۲۷ آهنگ در صدر قرار دارند. آخرین کار فرید زلاند برای ابی سه آهنگ از آلبوم «طلوع کن» و آخرین کار سیاوش قمیشی برای ابی، مجموع آهنگهای آلبوم «شب نیلوفری» است. ابی در سالهای اخیر از طیف آهنگسازان سنتی فاصله گرفته و دو آلبوم اخیر خود را با همکاری آهنگسازان جوانی نظیر شوبرت آواکیان و شادمهر عقیلی وارد بازار کردهاست.
ابی کارهای مشترک زیادی نیز با سایر خوانندگان ایرانی داشتهاست که از میان خوانندگان کلاسیک میتوان به داریوش (آهنگ نون و پنیر و سبزی)، شاهرخ (آهنگ همخون)، سلی و نلی (آهنگخدا میداند) و هایده (آهنگ شب عشق) و از میان خوانندگان جوان به آرش (آهنگ بگو ای یار)، نوید و امید (آهنگ گریز)، کامران و هومن (آهنگ مگه فرشته هم بده و آهنگ کلبه) و شادمهر عقیلی (آهنگ رؤیای ما) اشاره کرد. تنها کار مشترک سیاوش قمیشی با ابی، همخوانی بخشی از آهنگ «کوه یخ» بودهاست. در برخی آهنگها هم ابی صرفاً بخشی از ترانه را با خوانندهٔ اصلی همخوانی میکند مانند آهنگ «جسارت» از امیر آرام و نیز آهنگ «شهر ظلمت» از شاهرخ.
برخی ترانههایی که ابی خواندهاست، توسط خوانندگان دیگر قبل یا بعد از وی نیز خوانده شدهاست مانند آهنگ «پاییز» توسط سیاوش قمیش، آهنگ «عسل» توسط ستار، آهنگ «راه من» توسط داریوش، آهنگ «گلواژه» توسط هایده، آهنگ «هموطن» توسط شهرام شبپره و مجموع آلبوم «تاج ترانه» که از آن گوگوش است و توسط ابی بازخوانی شدهاست.
گفتنی است دو آهنگ از کارهای ابی دارای دکلمه است، یکی آهنگ «خورجین» از آلبوم «شبزده» که توسط بابک بیات آهنگساز همین ترانه اجرا شدهاست و دیگری آهنگ «بانوی خاوری» از آلبوم «حسرت پرواز» که توسط خود ابی اجرا شدهاست و میتوان آن را تنها دکلمهٔ ابی به حساب آورد. ابی در دوران جوانی، توانایی خود را در زمینهٔ خوانندگی به زبان انگلیسی نیز به محک گذاشتهاست که دو ترانهٔ آن به صورت رسمی در آلبومهایش منتشر شدهاست یکی ترانهٔ PaPa در آلبوم «تپش» و دیگری ترانهٔ Far Away در آلبوم «پیر»
ابی دارای تعدادی تکآهنگ است که در آلبومهای رسمی وی منتشر نشده است. این ترانهها در میان هوادارانش به «ترانههای بیبام ابی» شهرت پیدا کردهاند. آهنگهای «ظالم»، «ناجی شرق»، «کتاب سوخته» و «تهمت» از جملهٔ این ترانهها هستند.آهنگ «ظالم» به تازگی توسط خوانندهای به نام راستین بازخوانی شدهاست. ابی اخیراً خود نیز به بازخوانی برخی آهنگهای قدیمی خود پرداختهاست مانند ریمیکس دو آهنگ «خالی» و «مست چشات» که در آلبومی به نام «یادگاری» منتشر شدهاند. ریمیکس ترانههایی مانند «پوست شیر»، «درخت» و «گریه نکن» که در شماری از سایتها منتشر شدهاست کارهایی ذوقی و تفننی از طرف برخی هواداران ابی است و ارتباطی به ریمیکسهای رسمی خواننده ندارد.
شماری از خوانندگان داخل ایران به شدت تحت تأثیر سبک خواندن و نحوهٔ اجرای او قرار گرفتهاند. در مورد قاسم افشار که از جملهٔ این خوانندگان است و بازخوانی ترانهٔ «خلیج فارس» ابی بدو منسوب است، حتی در حرکات دست و پای وی هنگام اجرای کنسرت نیز شباهت بسیاری با ابی برقرار ساختهاند.
طبق آماری که وبسایت ویکی صدا در مورد برترین ترانههای خوانندگان مختلف منتشر کردهاست، اگر از آلبوم اخیر ابی یعنی «حس تنهایی» صرفنظر شود، ترانهٔ «خاکستری» از آلبوم «کوه یخ» به عنوان برترین ترانهٔ ابی معرفی شدهاست.در نظرسنجی که در وبگاه فیسبوک تحت عنوان «ماندگارترین ترانههای ایرانی» صورت گرفتهاست، ترانهٔ «کی اشکاتو پاک میکنه» از ابی در میان ۱۰۰ ترانهٔ منتخب از حدود ۴۶ خوانندهٔ پاپ و سنتی ایران، به عنوان برترین ترانه انتخاب شدهاست. این نظرسنجی به صورت آن لاین در این وبسایت در جریان است.
ابی اخیراً با همکاری شادمهر عقیلی موزیک ویدیویی با نام «رؤیای ما» منتشر کردهاست که آمار بازدید از آن در وبسایت یوتیوب از مرز یک میلیون نفر گذشتهاست. این میزان بازید از ویدیو کلیپهای ابی در این سایت، ظاهراً بیسابقه است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
rezaei m2